Elektromobily dlouhodobě čelí mnoha pochybnostem ohledně své spolehlivosti a dlouhodobé udržitelnosti, a to především v souvislosti s životností baterií. Nicméně nedávné případy elektromobilů s vysokým dojezdem ukazují, že obavy z rychlé degradace baterií jsou mnohdy přehnané. Jeden z těchto příkladů je Tesla Model 3, která po ujetí 150 000 kilometrů ztratila pouze 10 % svého původního dojezdu. Potvrzuje, že elektromobily mohou být spolehlivější, než si mnozí myslí.
Vlastník Tesly Model 3 z roku 2018 Andy Slye sdílel své zkušenosti s vozem, který používá již šest let. Za tu dobu najezdil více než 150 000 kilometrů a přesto jeho vůz vykazuje minimální ztrátu výkonu. Ztráta dojezdu o pouhých 10 % znamená, že auto stále nabízí solidní dojezd kolem 300 kilometrů, což je pro většinu každodenních potřeb více než dostačující.
Spolehlivost na úrovni tradičních vozů
Tesla Model 3, podobně jako ostatní moderní elektromobily, se ukazuje jako vůz s vysokou spolehlivostí. Andy za celou dobu neřešil žádné zásadní problémy s baterií ani motory, což je pro mnoho skeptiků překvapivé. Namísto toho se musel vypořádat jen s drobnými opravami, jako byl problém s pomalým zatahováním kliky dveří nebo výměna senzorů. Celkové náklady na údržbu byly ve srovnání s běžnými automobily se spalovacím motorem zanedbatelné.
Jeho náklady po skončení záruky činily přibližně 1 600 dolarů, přičemž nejvýznamnější oprava se týkala výměny předních ramen a spojovacích článků při 130 000 kilometrech. To je běžný servisní úkon i u spalovacích aut s podobným nájezdem, takže se nejedná o nic neobvyklého. Navíc, běžné výdaje, jako výměna vzduchového filtru kabiny nebo oprava nabíjecího portu, byly minimální.
Degradace baterie není překážkou
Mnoho lidí má obavy z degradace baterie v elektromobilech, což bývá jedním z hlavních argumentů proti jejich pořízení. Jenomže jak ukazuje zkušenost majitele Tesly Andyho Slye, ztráta kapacity baterie po ujetí 150 000 kilometrů je pouze 10 %, což nebrání každodennímu používání vozu. Tato čísla jsou navíc v souladu s průměrným poklesem dojezdu Tesly, který činí přibližně 15 % po 320 000 kilometrech, jak ukazují jiné příklady vysokonájezdových elektromobilů.
Je tedy jasné, že dnešní elektromobily jsou navrženy tak, aby vydržely mnohem déle, než se původně předpokládalo. I když se baterie přirozeně opotřebovávají, jejich životnost může snadno přesáhnout životnost samotného vozidla.
Ekonomická výhodnost elektromobilů
V porovnání s tradičními spalovacími vozidly jsou elektromobily nejen šetrnější k životnímu prostředí, ale také výrazně levnější na provoz a údržbu. Běžný automobil se spalovacím motorem s nájezdem 150 000 kilometrů by pravděpodobně vyžadoval několik drahých oprav a výměn dílů, zatímco Tesla Model 3 se za stejných podmínek ukazuje jako nenáročný vůz s minimálními servisními náklady.
Ačkoli může výměna baterie představovat v budoucnu vyšší náklad, je pravděpodobné, že se tento moment u moderních elektromobilů přiblíží až po několika stovkách tisíc najetých kilometrů. A dokonce i tehdy bude možností více – například výměna za novou baterii, jejíž cena se dnes pohybuje kolem 13 000 dolarů, což je sice investice, ale stále výhodnější v dlouhodobém horizontu než neustálé opravy starších spalovacích motorů.
Budoucnost elektromobilů
Zkušenosti majitelů Tesly Model 3, potvrzují, že elektromobily jsou nejen ekologickou alternativou, ale také spolehlivým a ekonomicky výhodným dopravním prostředkem. Vývoj technologií v oblasti baterií a elektromotorů neustále pokračuje, a tak lze očekávat, že obavy ze spolehlivosti elektromobilů budou postupně mizet. Výrazná zlepšení v dojezdu a životnosti baterií jsou toho jasným důkazem.
Tesla Model 3, která po ujetí 150 000 kilometrů ztratila pouze 10 % svého dojezdu, je živým příkladem toho, že elektromobily mají potenciál nejen dohnat, ale i překonat spolehlivost tradičních automobilů se spalovacími motory.