Dojezd vozu Tesla Robotaxi bude navzdory rekordní účinnosti 5,5 mil/kWh pouze 200 mil

Zdroj obrázku: Tesla

Tesla se chystá uvést na trh svůj revoluční projekt Robotaxi. Model přitahuje pozornost nejen svým designem a inovacemi, ale i neobvyklou kombinaci dojezdu a účinnosti. Podle nedávných informací by však Robotaxi mělo mít dojezd přibližně 200 mil na jedno nabití, a to i přesto, že se chlubí rekordní účinností 5,5 míle na kWh.

Malá baterie pro maximální efektivitu

Tesla se rozhodla vybavit Robotaxi nejmenší baterií, jakou kdy umístila do elektrického vozidla. Dané rozhodnutí je zřejmě reakcí na potřebu udržet náklady na výrobě v přijatelných mezích, přičemž výrobce spoléhá na rekordní účinnost vozu. Podle informací z tiskové konference, kde Elon Musk Robotaxi představil, by mělo být v modelu použito maximálně 4 000 dolarů hodnoty 4680 bateriových článků. Cílem je dosáhnout ceny pod 30 000 dolarů před uplatněním daňových kreditů.

Srovnání s konkurencí

Robotaxi, i když má relativně krátký dojezd, vyniká svou účinností, která překonává aktuálního lídra na trhu, Lucid Air Pure EV, který je hodnocen na 5 mi/kWh. Zatímco Lucid Air je pohodlný sedan, Robotaxi se zaměřuje na kompaktnější design s kapacitou pro dvě osoby. I přesto, že Robotaxi zatím zůstává v kategorii „vaporizace“ co se dostupnosti na trhu týče, jeho očekávaná účinnost by mohla změnit hru.

Technické specifikace

S dojezdem 200 mil a účinností 5,5 mi/kWh lze předpokládat velikost baterie kolem 40 kWh, což představuje nejmenší akumulátor, jaký Tesla kdy ve svých vozidlech použila. Analýza chemického složení baterií z pilotní výrobní linky Modelu Y ukázala, že náklady na výrobu 4680 článků se pohybují kolem 107 dolarů za kWh. To naznačuje, že cena baterie Robotaxi by mohla být kolem 4 000 dolarů.

Tesla plánuje vyrábět čtyři různé typy baterií 4680 pomocí levnější metody suchého katodu, což by mohlo přinést dalších 20% snížení výrobních nákladů. Kromě toho by baterie Tesla 4680 mohly splnit podmínky pro federální daňový kredit na baterie vyrobené v USA ve výši 45 dolarů za kWh, což by mohlo dále snížit konečné náklady na baterii Robotaxi.

Ekonomika projektu

Očekávané náklady na materiály pro masově vyráběný model Tesla Model 2, který bude postaven na stejné platformě jako Robotaxi, činí přibližně 20 000 dolarů. Tento model by měl mít větší baterii a dojezd 250 mil, stejně jako více sedadel, pedálů a volant, což znamená, že výrobní náklady Robotaxi by měly být výrazně nižší.

I když bude cena Robotaxi pod hranicí 30 000 dolarů, Tesla pravděpodobně dosáhne zisku, Tedy pokud se značce podaří zahájit hromadnou výrobu, a to zejména v případě, že se kvalifikuje na plnou daňovou úlevu 7 500 dolarů.

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=3LFYM86BjU0