Americký styl vs britská třída: Jak Jack Carlson založil veslařské blejzry

Pro mnoho lidí je sako standardní a nudný kus oblečení. Pro Jacka Carlsona, zakladatele společnosti Rowing Blazers, je to „základní oděv“, který může mít velký význam a autenticitu. Carlson strávil svůj život cestováním po celém světě a zkoumáním blejzrů. Dokonce o tom napsal knihu.

Není to však jeho výzkum ani kniha, čím je nejznámější, ani jeho svérázná osobnost a křiklavé, nápadné oblečení. Spíše je to jeho značka oblečení Rowing Blazers, která ho dostala na výsluní. Jeho společnost spojuje americký styl s nádechem britské noblesy a vytváří skutečně úžasné oděvy, které za pouhé čtyři roky uchvátily svět.

Kdo je Jack Carlson?

Jack Carlson je zakladatelem a kreativním ředitelem své značky oblečení Rowing Blazers.

Stejně jako tato značka, i Carlsonův život byl všechno, jen ne obyčejný. Narodil se v roce 1987, vyrůstal v Bostonu a většinu svého dětství strávil mezi Novou a Starou Anglií.

Carlson vystudoval zahraniční službu na Georgetownské univerzitě, kde studoval čínštinu a klasickou filologii a byl kapitánem veslařského týmu. Poté dokončil postgraduální studium na Oxfordské univerzitě. Tam získal magisterský a doktorský titul v oboru archeologie a studoval římské a staročínské umění.

Vášeň Jacka Carlsona pro veslování

Jack Carlson je také autorem knihy Rowing Blazers – ilustrovaného svazku o blejzrech, které veslaři tradičně nosí. Právě tato kniha inspirovala Carlsona k založení stejnojmenné značky oblečení.

Carlsonova láska k veslování se zrodila během jeho školní docházky v Cambridge ve státě Massachusetts, takzvaném „duchovním domově“ veslování v Americe.

Carlson říká, že od svých 11 let je veslování jeho hlavním sportem. Pravidelně vesloval po celou střední školu, vysokou školu i univerzitu. Během studia na Oxfordu se účastnil závodu lehkých lodí Oxford-Cambridge a poté byl členem vítězného družstva na královské regatě v Henley v roce 2013.

Při své první účasti na Henley, o devět let dříve, však Carlson tak úspěšný nebyl. Jeho tým vypadl hned v prvním kole, a tak strávil následujících pět dní v roli diváka. Tehdy zažil rituál a tradici veslování jako sportu v Anglii a právě této zkušenosti vděčí za svou vášeň pro veslování.

V Henley musí diváci dodržovat pravidla oblékání – klubová saka a kravaty pro muže a velké klobouky a šaty pro ženy. A právě o tom všichni mluví. „Zjistil jsem, že každý národ, každý klub a každá vysoká škola má svůj vlastní výstřední soubor tradic v oblasti blejzrů,“ přemítá Carlson. „Říkal jsem si: Někdo by o tom měl napsat knihu!“

Vývoj blejzru

Stejně jako většina akademiků začal Jack Carlson psát svou knihu – a tím i svou módní značku – v knihovně. Právě tam objevil historii saka.

„Vypátral jsem, kdy bylo slovo blejzr poprvé použito, alespoň co víme, pro označení kusu oblečení,“ vysvětluje. „Pochází z veslařského klubu v Cambridge, Lady Margaret Boat Club, kde začali nosit jasně červená flanelová saka s kovovými knoflíky. Byly zářivě červené a začalo se jim zkráceně říkat blejzry.“

O několik let později, v roce 2014, Carlson vydal knihu Rowing Blazers. Bylo to poté, co strávil několik let přípravou tohoto vášnivého projektu, cestováním po světě, aby viděl a shromáždil řadu historických veslařských blejzrů. Kniha zaznamenala téměř okamžitý úspěch, inspirovala se jí prý i velká jména módního průmyslu, jako je Ralph Lauren.

Jak Jack Carlson založil módní značku Rowing Blazers

Jack Carlson si během cestování za svou knihou všiml, že navzdory tomu, jak je staromódní veslařské sako mezi veslaři uctíváno, žádná firma ani krejčí už tradiční oděv nevyrábí. V průběhu let mnoho tradičních krejčovských dílen, které šily saka pro veslařské kluby, skončilo.

„Myslím, že právě během výzkumu pro knihu Rowing Blazers jsem si uvědomil větší důsledky toho, na čem jsem pracoval,“ říká. „Také jsem si uvědomil, že nikdo už nevyrábí pořádná saka, a už vůbec ne pořádná veslařská saka.“

A skutečně, právě tato kniha položila základy značky Rowing Blazers. Kniha měla převážně pozitivní ohlas, a tak se Carlson rozhodl, že se podívá na založení vlastní módní značky a oživí tradiční veslařský blejzr.

Značka Rowing Blazers byla oficiálně založena v roce 2017 v New Yorku, přičemž vznikaly spolupráce v manhattanské čtvrti Garment District a v Evropě. Úplně prvním kouskem značky byl samozřejmě veslařský blejzr.

Během prvních několika měsíců zaznamenala značka obrovský úspěch. V den uvedení na trh se na předváděcí akci na Manhattanu objevili olympijští veslaři Cameron a Tyler Winklevossovi a výrobky Rowing Blazers s nízkým počtem kusů a zaměřením na detail byly několikrát vyprodány jak v USA, tak v Japonsku. „Je to zajímavé, zjistil jsem, že možnost říct, že všechny naše kousky jsou vyrobeny v Americe, znamená v Japonsku více než v Americe,“ řekl Carlson v rozhovoru pro The Observer v srpnu 2017.

Budoucnost Rowing Blazers

Je jasné, že Carlson má se svou značkou velké plány.

Otevřeně prohlásil, že chce značku umístit do pozice prodejce autentických blejzrů, ragbyových košil a polo dresů. „Když někdo chce krásně ušité sako se všemi správnými detaily a atributy, chci, aby si vzpomněl na nás,“ řekl v rozhovoru pro britský humoristický časopis o životním stylu pro muže The Chap.

Nyní se Carlson soustředí na to, aby značka získala stálou přítomnost mimo USA. Nedávno otevřel v londýnské čtvrti Seven Dials svůj první mezinárodní pop-up obchod Rowing Blazers, v němž představil kolekci na podzim/zimu 2021. Pop-up shop byl sice otevřen pouze během prázdninové sezóny, přesto byl pro značku významným milníkem.

Carlson pracuje na dalších velkých věcech a tvrdí, že můžeme očekávat více oblečení na míru i více spoluprací. „Opravdu rozšiřujeme náš obchod na zakázku, a to o manšestr s širokým křídlem, britský tvíd, madras, seersucker a samozřejmě pruhované blejzry. Chystáme také další úžasné spolupráce, včetně druhého dílu našeho probíhajícího partnerství se společností Seiko.“ První spolupráce značky s hodinkami Seiko, která vyšla loni v létě, byla vyprodána během několika minut. Pokud to něco naznačuje, bude to pro Rowing Blazers vzrušující rok.

Zdroj: google.com, instagram.com, pixabay.com, shutterstock.com