Umělá inteligence (AI) již dnes ukazuje svůj potenciál transformovat filmový průmysl, a to nejen z hlediska vizuálních efektů, ale také z pohledu kreativity a inovací v samotné tvorbě. Nedávný AI Film Festival, který pořádala společnost Reply AI za podpory Mastercard a jehož finalisté byli vybráni na prestižním 81. Benátském filmovém festivalu, byl jasným důkazem toho, že AI bude v budoucnu zásadním nástrojem ve filmové tvorbě. Vítězný snímek To Dear Me, krátký animovaný film Gisele Tong, je ukázkou, jak může AI pomoci k vyjádření lidských emocí, v tomto případě procesu sebepoznání a uzdravování.
Zajímavé je, že umělá inteligence nejenže umožňuje vytvoření snímků za výrazně nižších nákladů, ale také otvírá dveře pro nové formy vyprávění, které by dříve nebyly myslitelné. Například třetí místo získal dokument Jinx, jenž byl kompletně generován umělou inteligencí a zaměřuje se na druhou světovou válku. Tento příklad ukazuje, že AI není jen nástrojem k usnadnění tvorby, ale nabízí úplně nové možnosti, jak interpretovat minulost či budoucnost.
Umělá inteligence jako tvůrčí nástroj, ne náhrada lidí
Podle Filippa Rizzanteho, technického ředitele Reply AI, je AI nástrojem, který doplňuje lidskou kreativitu, nikoliv ji nahrazuje. „AI není entita. Je to nástroj, podobně jako když lidstvo vynalezlo kameru, která byla tehdy vnímána jako rival malířství,“ říká Rizzante. Je pravdou, že podobné obavy vyvolávala kamera nebo třeba digitální technologie, ale dnes jsou nezbytnou součástí filmového průmyslu.
Rizzante dále vysvětluje, že AI neohrozí práci lidí v oboru, ale spíše naruší organizační struktury. Umělá inteligence zvyšuje efektivitu, umožňuje vytvářet více filmů a seriálů, a tím se otevírají nové příležitosti pro kreativce. „Je to trochu jako v 17. století, kdy jsme ručně přepisovali knihy. Dnes nemůžeme ani spočítat, kolik knih jsme schopni vyprodukovat. Stejně to bude i s videi,“ dodává Rizzante.
Možná Game of Thrones nemuselo skončit tak, jak skončilo
Jednou z nejzajímavějších možností, jak AI může proměnit filmový průmysl, je takzvané „on-the-fly“ vytváření filmů. Rizzante spekuluje o tom, že například populární seriál Game of Thrones by nemusel skončit kontroverzně, kdyby do procesu zasáhla AI. Systémy schopné přizpůsobit děj v reálném čase na základě reakcí diváků by mohly radikálně změnit nejen tvorbu, ale i samotný zážitek z filmů a seriálů. Představte si, že sledujete film a AI dokáže podle vašeho výrazu upravit závěr tak, aby lépe odpovídal vašim emocím nebo očekáváním.
Tato interaktivní forma tvorby by mohla přinést revoluci do způsobu, jakým konzumujeme filmový obsah. Představa, že bychom si sami mohli „přepsat“ konec filmu, který se nám nelíbí, nebo přizpůsobit celou sérii tak, aby nás bavila po celou dobu, zní jako sci-fi. Ale s umělou inteligencí se tato sci-fi budoucnost rychle blíží.
Filmový průmysl čeká zásadní změna
Místo toho, abychom vnímali AI jako hrozbu pro tradiční filmový průmysl, můžeme ji vidět jako nástroj, který přináší nové možnosti a potenciál pro větší kreativitu. Otevírá cestu k tomu, aby filmy vznikaly rychleji, byly přístupnější širšímu publiku a nabízely unikátní zážitky. Kdo ví, třeba nás čeká éra, kdy se umělá inteligence postará o to, aby každý film měl dokonalé finále dle preferencí každého jednotlivce. A pokud vás zklamalo finále vašeho oblíbeného seriálu, možná budete mít brzy možnost nechat si ho „přepsat“ podle vlastního vkusu.