Stellantis jako jeden z největších světových automobilových koncernů servíruje milovníkům moderních technologií vskutku lahodné sousto. Nový patent na volant, který by měl nahradit tradiční pedály a ovládat nejen směr, ale i zrychlení a brzdění, vyvolává vlnu otázek. Je to začátek nové éry řízení, nebo jen další z mnoha bláznivých nápadů, které nikdy neuvidí světlo světa?
Co to vlastně je?
Představte si volant, který neslouží jen k zatáčení vozu. Je to multifunkční nástroj, kde tlak na berany znamená zrychlení a tah zpět zase brzdění. Zní to jednoduše, ale je to opravdu tak?
Proč se má změnit něco, co funguje?
Hlavním důvodem je bezpečnost. Odstraněním pedálů by se mělo snížit riziko nechtěného sešlápnutí plynu nebo brzdy. A v době, kdy se autonomní řízení stává stále realističtějším, by se volant mohl zcela zasunout do palubní desky a uvolnit tak více prostoru pro cestující.
Jak to funguje?
Základem je technologie „steer-by-wire“, tedy plně elektronické řízení. To znamená, že mezi volantem a koly není žádné mechanické spojení. Díky tomu může být volant navržen mnohem flexibilněji a může mít i různé tvary.
A co na to konkurence?
Stellantis není sám, kdo se touto myšlenkou zabývá. Toyota má svůj koncept NEO Steer, Mazda zase nabízí ruční ovládání pro osoby se zdravotním omezením. Všechny tyto koncepty ukazují, že budoucnost řízení nemusí být taková, jakou jsme zvyklí.
Co si myslí řidiči?
Zvyk je železná košile a přechod na nový systém ovládání nebude jednoduchý. Bude to chtít čas, aby si řidiči zvykli na nový způsob ovládání. Navíc, někteří řidiči mohou mít obavy z toho, že ztratí přímé spojení s vozem.
Takže, co si z toho vzít? Patent od Stellantisu je rozhodně zajímavý a ukazuje, kam se může vývoj automobilů ubírat. Je to ale ještě dlouhá cesta, než se podobné systémy dostanou do sériové výroby.
A co si myslíte vy? Máte chuť vyměnit pedály za volant? Nebo si raději necháte svůj dobrý starý způsob řízení?
Zdroj: https://carbuzz.com/stellantis-patents-yoke-combining-steering-throttle-braking-one-unit/
Foto: pixabay / Toby_Parsons