V poslední době se svět mobilních technologií zaměřil na implementaci umělé inteligence (AI), což je zřetelné v pokrocích jako Apple Intelligence, platformě Gemini od Googlu v telefonech Pixel, či Galaxy AI od Samsungu a MiLM od Xiaomi. Tyto technologie slibují plynulé konverzace, automatické překlady, generování textu a pokročilé funkce pro fotografování, ale navzdory těmto inovacím se zdá, že zájem uživatelů o AI funkce zatím zaostává. Průzkum mezi americkými spotřebiteli ukázal, že umělá inteligence nepatří k jejich hlavním prioritám při výběru nového zařízení.
Co uživatelé skutečně preferují?
V rámci průzkumu společnosti CNET, který se uskutečnil mezi 2,484 Američany, byla respondenty dotázáni na klíčové faktory při výběru smartphonu. Výsledky naznačily, že nejvyšší prioritu má dlouhá výdrž baterie – 61 % dotazovaných považuje právě velkou kapacitu baterie za nejdůležitější aspekt při nákupu. Dalším častým požadavkem je dostatečná kapacita úložiště (46 %), následovaná kvalitou fotoaparátu (38 %). Naopak AI funkce ocenilo jako důležitou pouze 18 % respondentů. Zajímavé je, že téměř polovina účastníků dokonce uvedla, že by za tyto funkce nebyla ochotna připlatit.
Proč je zájem o AI omezený?
Jedním z hlavních důvodů může být obava o ochranu osobních údajů. Podle průzkumu se 34 % účastníků vyjádřilo kriticky k otázce ochrany dat v souvislosti s AI funkcemi. Mnoho uživatelů může považovat sběr dat prostřednictvím AI za zásah do jejich soukromí, což odrazuje od přijetí těchto funkcí jako běžného prvku jejich zařízení.
Dalším faktorem může být vnímání AI jako marketingového nástroje. Pro některé uživatele AI v telefonech symbolizuje spíše pokus výrobců prezentovat nové technologie bez významného pokroku v hardwarových inovacích. Ačkoliv tento názor nebyl přímo zkoumán, mohl by vysvětlit nízký zájem o AI funkce u velké části spotřebitelů.
Potřeby uživatelů versus strategie výrobců
Zájem uživatelů o základní vlastnosti, jako je dlouhá výdrž baterie a velké úložiště, zůstává stále klíčový a umělá inteligence je zatím pro většinu spíše doplňkem. Výrobci mobilních telefonů tak čelí dilematu – měli by se zaměřit na zdokonalování technologií, o které uživatelé skutečně stojí, nebo by měli i nadále investovat do rozvoje AI, která může být pro někoho zajímavá, ale pro širokou veřejnost zatím neatraktivní?
Je zřejmé, že aby se AI stala nedílnou součástí života uživatelů, bude nutné překonat existující obavy a posílit důvěru v bezpečnost dat.