Je scrapování hudby za účelem trénování AI v pořádku? Podle AI firem ano

Zdroj obrázku: pixabay / Ticklenutts

V poslední době se v diskusích o právních otázkách v oblasti umělé inteligence dostává do popředí kontroverzní téma: použití autorsky chráněného obsahu z internetu k trénování algoritmů. Tento problém se stal aktuálním v souvislosti s nedávnými právními kroky, které podnikly významné hudební společnosti proti start-upům zaměřeným na generování hudby pomocí umělé inteligence, jako jsou Udio a Suno. Tyto firmy čelí žalobám za porušení autorských práv a jejich obrana spočívá v tvrzení, že jejich praktiky jsou v souladu s pravidly „fair use“, tedy spravedlivého využití.

Žaloby byly proti oběma start-upům podány dne 24. června hudebními giganty Universal Music Group, Warner Music Group a Sony Music Group. Udio a Suno se přiznaly k tomu, že jejich neurální sítě využívaly autorsky chráněnou hudbu dostupnou na internetu. Avšak jejich obranou je, že tyto praktiky spadají pod fair use podle autorského práva.

Suno ve své obraně uvedla, že modely společnosti byly trénovány na desítkách milionů nahrávek, přičemž některé z nich mohou být vlastněny žalujícími stranami. Suno argumentuje tím, že tréninková data zahrnují „v podstatě všechny hudební soubory rozumné kvality, které jsou dostupné na otevřeném internetu“, což znamená, že do těchto dat mohou být zahrnuty i ilegální kopie hudebních skladeb. Podle Suno je fair use podle autorského práva umožněno, pokud je vytvoření kopie chráněného díla součástí technologického procesu na pozadí, který je neviditelný pro veřejnost a slouží k vytvoření nového produktu, který samotný neporušuje autorská práva.

Obě společnosti, Suno a Udio, rovněž zdůrazňují, že jejich AI modely nevytvářejí koláže z existujících nahrávek. Místo toho využívají tréninková data k definování stylů a žánrů, jako je opera nebo jazz, které samy o sobě nejsou chráněny autorským právem. Tento přístup je založen na argumentu, že autorskoprávní zákony mají za cíl zabránit monopolizaci formy uměleckého vyjádření, nikoli konkrétního stylu nebo žánru.

Tvrzení, že žaloby jsou reakcí hudebních společností na konkurenci, která ohrožuje jejich tržní podíl, přednesl Suno jako další argument. V kontrastu s tím RIAA (Recording Industry Association of America) reagovala na argumenty fair use s tím, že rozsáhlé porušování autorských práv nelze považovat za spravedlivé využití. RIAA tvrdí, že krádež uměleckého díla, její základní hodnoty a její přetváření do konkurenceschopného produktu je nepřijatelná, a že společnosti měly legální cestu, jak uvedením jejich produktů na trh získat souhlas, jak to již udělali někteří jejich konkurenti.

V tomto kontextu se stále více diskutuje o otázkách týkajících se právního rámce pro využívání chráněného obsahu k trénování algoritmů umělé inteligence. Sony nedávno rozeslala varovné dopisy více než 700 společnostem, aby je informovala, že nemají oprávnění používat data vlastněná labely k trénování algoritmů. Universal Music Group požádala streamingové společnosti, aby blokovaly data scraping pro účely trénování AI, a Warner Music Group Corp. dokonce vyjádřila potřebu silné právní ochrany k regulaci využívání autorsky chráněného obsahu pro trénování AI.

Názory na tento problém nejsou jednotné. Mustafa Suleyman, vedoucí AI jednotky Microsoftu, v červencovém rozhovoru uvedl, že materiál publikovaný otevřeně na webu se v podstatě stává „freeware“, který může kdokoli kopírovat a používat dle libosti. Tento názor však vypadá v rozporu s FAQ stránkami amerického Úřadu pro autorská práva, které tvrdí, že „vaše dílo je chráněno autorským právem od okamžiku, kdy je vytvořeno a fixováno v hmatatelné formě, která je vnímatelná buď přímo, nebo s pomocí stroje či zařízení“.

Problém použití autorsky chráněného materiálu k trénování AI programů je tedy složitý a mnohovrstevnatý. Jak se technologie umělé inteligence vyvíjí a stává se stále sofistikovanější, otázky týkající se právního rámce a etiky využívání chráněného obsahu zůstávají klíčovými body v diskusích mezi technologickým průmyslem a tvůrci obsahu. Tato debata bude pravděpodobně pokračovat, jak se budou vyvíjet právní předpisy a normy týkající se této stále se měnící oblasti.

Zdroj: https://www.techspot.com/news/104091-ai-companies-argue-scraping-copyrighted-music-train-their.html