Porsche v elektromobilech „falešné“ řadicí páky nechce

Zdroj obrázku: Porsche

Zájem o elektromobily roste a mnoho výrobců snaží přizpůsobit novým technologiím – a zároveň uspokojit nostalgické touhy řidičů po starých dobrých časech spalovacích motorů a manuálních převodovek. Pro některé značky to znamená experimentování s různými inovacemi, včetně simulace řazení rychlostí. U Porsche je tomu jinak. Ikonická značka proslula sportovními vozy a má na tento trend svůj vlastní názor.

Podle vývojového řidiče Porsche Larse Kerna automobilka zvažovala možnost implementace tzv. „falešných“ řadicích pák do svých elektromobilů, ale rychle tuto myšlenku opustila. Kern vysvětlil, že zatímco některé značky, jako například Hyundai s modelem Ioniq 5 N, se rozhodly nabídnout zákazníkům simulaci řazení, Porsche se rozhodlo touto cestou nevydat. „Nevidíme smysl v tom, aby to působilo jako spalovací motor, když to není spalovací motor,“ prohlásil Kern v rozhovoru pro magazín Drive.

Je pochopitelné, proč by někteří výrobci chtěli přenést do elektromobilů pocit z řazení, které je pro mnoho řidičů synonymem zábavy a zapojení při jízdě. Elektrické motory však fungují na úplně jiném principu než tradiční spalovací motory. Díky okamžitému dodávání výkonu a točivého momentu elektromobily nepotřebují převodovky v tradičním smyslu. Tento fakt sám o sobě vytváří jiný, ale stejně vzrušující zážitek z jízdy.

Kern dále zdůraznil, že simulace převodovky v elektromobilech by mohla působit spíše jako rušivý prvek než přínos. Pro Porsche je klíčové zachovat autenticitu elektrického zážitku. Namísto pokusu o napodobení starého, Porsche věří, že by EV měly být oslavou jejich vlastních unikátních vlastností, jako je právě lineární dodávka výkonu a okamžitý nástup točivého momentu. Tyto charakteristiky jsou jedním z důvodů, proč mnoho lidí začíná preferovat jízdu v elektromobilech před tradičními spalovacími motory.

V tomto kontextu je zajímavé pozorovat, jak se přístup k elektromobilitě liší mezi různými výrobci. Hyundai s modelem Ioniq 5 N se rozhodlo nabídnout „falešnou“ řadicí páku jako možnost pro řidiče, kteří touží po nostalgii ICE vozů. Na druhé straně, Porsche se zaměřuje na budoucnost a autenticitu nových technologií, aniž by se snažilo imitovat minulost.

Rozhodnutí Porsche opustit koncept simulace řazení je jasným signálem, že automobilka věří v unikátní hodnotu elektrických pohonů a nechce se vracet k technologiím, které již nejsou potřebné. Pro fanoušky značky a nadšence do elektromobility to znamená, že od Porsche mohou očekávat čistý, nezkreslený elektrický zážitek, který nebude zbytečně narušován pokusy o napodobení toho, co elektromobily nepotřebují.

Tento přístup by mohl v budoucnu určit směr, kterým se bude vývoj elektromobilů ubírat. Namísto návratu k zažitým stereotypům se budeme pravděpodobně více setkávat s inovacemi, které maximalizují potenciál elektrického pohonu a přinášejí nový, vzrušující zážitek z jízdy. A Porsche, jako jedna z vedoucích značek v automobilovém průmyslu, bude pravděpodobně stát v čele této evoluce.

Zdroj: https://www.drive.com.au/news/porsche-shoots-down-fake-shifter-for-evs/