První průmyslové zařízení na výrobu paliva ze slunečního záření by mohlo změnit dopravu

Zdroj obrázku: Fraunhofer

Jedním z nejvýznamnějších pokroků v oblasti udržitelné energetiky je vývoj průmyslového zařízení, které dokáže proměnit sluneční záření a oxid uhličitý (CO₂) na syntetické palivo. Tento inovativní přístup by mohl způsobit revoluci v dopravě, a to nejen v automobilovém průmyslu, ale i v letecké dopravě.

Technologie na bázi sluneční energie

V srdci této revoluční technologie stojí projekt nazvaný Material Advancements for Solar Fuels Technology (MAfoS), který je realizován v Centru pro vysokoteplotní lehké struktury (HTL) Fraunhoferova institutu pro silikátový výzkum (ISC) v Německu. Projekt se zaměřuje na vývoj prvního průmyslového zařízení, které dokáže využít sluneční záření k výrobě paliva.

Pilotní zařízení již bylo uvedeno do provozu v solárním věži německého leteckého centra (DLR) v Jülichu, a to za spolupráce se švýcarským partnerem projektu, společností Synhelion. Toto zařízení využívá sílu slunce k přeměně vody a oxidu uhličitého (nebo metanu) na syntetická paliva, která lze využít například v automobilech či letadlech.

Inovativní proces výroby paliv

Ústředním prvkem technologie je solární věž, ve které jsou umístěna zrcadla, jež soustřeďují sluneční záření a přeměňují ho na teplo. Toto teplo je následně využito k vyvolání chemických reakcí v reaktoru, kde se za vysokých teplot a pod vysokým tlakem přeměňují výchozí materiály, jako je voda a CO₂, na požadované palivo – například na kerosen. Jednou z hlavních výzev projektu je vývoj speciálních materiálů, které musí odolávat extrémním teplotám dosahujícím až 1 500 °C a také vlivům vodní páry.

Arne Rüdinger, vedoucí oddělení keramických vláken v Fraunhofer HTL, zdůrazňuje význam tohoto projektu: „Vždy jsme se chtěli rozšířit do oblastí obnovitelných energií, energetické účinnosti a výroby paliv z elektřiny s využitím našich klasických témat Fraunhofer HTL, jako jsou vysokoteplotní povlaky a materiály, jakož i keramická vlákna. V tomto projektu dokazujeme, že jsme silným partnerem pro malé a střední podniky, zejména v této oblasti, díky naší orientaci na zákazníka, blízkosti k trhu a naší odborné znalosti.“

Dopad na budoucnost dopravy

Význam této technologie nelze podceňovat. Syntetická paliva vyrobená tímto způsobem mají potenciál výrazně snížit závislost na fosilních palivech, která jsou hlavním zdrojem emisí skleníkových plynů. Snížení emisí CO₂ je zásadní pro udržitelnou transformaci společnosti, a právě tento projekt představuje krok správným směrem.

Jonathan Maier, vedoucí projektu MAfoS, dodává: „Je skvělé, že náš výzkum může přispět k tak důležitému cíli, jakým je snižování CO₂ a tím i k udržitelné transformaci naší společnosti.“

Pokud se tento projekt podaří úspěšně realizovat na průmyslové úrovni, může znamenat zásadní posun v energetickém sektoru a otevřít dveře k novým možnostem v dopravě, která bude šetrnější k životnímu prostředí a méně závislá na tradičních fosilních palivech. Vývoj zařízení na výrobu paliva ze slunečního záření tak představuje nadějný krok směrem k zelenější a udržitelnější budoucnosti.

Zdroj: https://www.fraunhofer.de/de/presse/presseinformationen/2024/februar-2024/wenn-aus-sonnenlicht-treibstoff-wird.html