Podle uniklých informací PlayStation 5 Pro údajně dosáhne 4K 60 FPS bez PSSR. Co by to znamenalo?

Zdroj obrázku: pixabay / StockSnap

S příchodem nové generace konzolí se obvykle očekává zlepšení výkonu, kvality grafiky a inovací, které posouvají hraní na novou úroveň. PlayStation 5 Pro – údajně chystaná nejvyšší verze PlayStation 5, by neměla být výjimkou. Nedávné úniky od YouTubera Moore’s Law is Dead naznačují, že tato konzole bude schopna spustit hry v nativním rozlišení 4K při 60 FPS, což je výkon, který mnohé nadšence nenechá chladnými. Otázkou však zůstává, zda bude tato inovace skutečně stát za svou vysokou cenovku a absenci určitých funkcí, jako je disková mechanika či vertikální stojan.

Výkon PlayStation 5 Pro: 4K 60 FPS jako standard?

Podle Moore’s Law is Dead je jedním z klíčových prvků nové konzole schopnost běžet hry v rozlišení 1600p až 2160p při stabilních 60 FPS. Toto rozlišení a snímková frekvence by měly být dosaženy i při maximální vizuální kvalitě, i když není jisté, zda toho bude dosaženo s podporou raytracingu, který je znám svou náročností na výkon. V méně vizuálně náročných titulech však může být možné dosáhnout až 120 Hz při 4K, což by mohlo oslovit ty, kteří preferují rychlou a plynulou akci.

Sony se také aktivně zaměřuje na vývoj vlastní technologie pro AI upscaling, známé jako PSSR. Ačkoli tato technologie nebyla vždy vítána s otevřenou náručí, nové verze slibují lepší výsledky. S optimalizacemi paměti a novými možnostmi pro zvýšení výkonu procesoru o 10 % (na úkor pouze 1,5 % výkonu GPU) může PlayStation 5 Pro nabídnout vyšší efektivitu v CPU náročných titulech. Na druhou stranu, stárnoucí procesor Zen 2 bude pravděpodobně slabým článkem v řetězci.

Raytracing a potenciál PlayStation 5 Pro

Zatímco raytracing je jedním z nejvíce propagovaných prvků moderní grafiky, jeho implementace často přináší pokles snímkové frekvence. PlayStation 5 Pro údajně nabídne vylepšenou podporu raytracingu, která může být blízká výkonu grafických karet, jako je Radeon RX 7700 XT, nebo dokonce RX 7800 XT, což by byl významný krok vpřed oproti současnému PlayStation 5. Nový RDNA 4 raytracing IP, který bude použit v této konzoli, navíc poskytne náhled na to, co můžeme očekávat od budoucích grafických karet AMD řady Radeon RX 8000.

Cenová politika a absence diskové mechaniky

Jedním z kontroverzních prvků chystaného PlayStation 5 Pro je jeho cena a absence některých funkcí. Konzole by měla být dražší přibližně o 300 dolarů než základní verze PlayStation 5, a to včetně diskové mechaniky a vertikálního stojanu. Absence těchto prvků vyvolala mezi fanoušky smíšené reakce a oznámení nové konzole se stalo jedním z nejméně oblíbených odhalení na YouTube. Otázkou tak zůstává, zda si tento středněcyklický upgrade najde své místo na trhu, nebo zda zůstane vnímán jako drahá a nepotřebná varianta.

PlayStation 5 Pro slibuje významné zlepšení výkonu, zejména pokud jde o schopnost spouštět hry v nativním 4K při 60 FPS bez potřeby technologie PSSR. Zůstává však otázkou, zda tento středněcyklický upgrade ospravedlní svou vysokou cenovku a absenci určitých funkcí, jako je disková mechanika. Zájemci o nejnovější technologie a vyšší herní výkon si zřejmě přijdou na své, ale pro průměrného hráče může být přechod na tuto konzoli zbytečně drahý luxus.

Zdroj: YouTube / Moore's Law is Dead